Leta i den här bloggen

onsdag 22 juni 2011

Avrättningsplatser

För ett antal år sedan bodde jag ute på vischan i Uppland, byn heter Elvisjö och jag sommarjobbade på Valöhemmet i Valö ca sju km in på samma landsväg. Lilla mor berättade vid ett tillfälle att det ska ligga en galgbacke någonstans melland Draknäs och Stummelbo (om jag inte minns fel).


Detta var alltså en plats som jag kom att cykla förbi varje gång jag skulle till och från jobbet. Dock lyckades jag aldrig ta reda på exakt var denna plats var men den triggade min fantasi samt skrämde mig till en sjukt hög tramphastighet på min cykel. Jag fantiserade om hur otäckt det skulle vara om jag cyklade hem efter ett kvällspass och fick se hängda kroppar i träden...

Avrättningsplatser är populära element i spökhistorier, kanske för att de inte ens behöver vara hemsökta för att vara otäcka utan skrämmer oss med principen av att där en gång har varit en plats för avrättningar.

I sjön Örken i Småland på gränsen mellan Kronobergs län och Jönköpings län finns en ö som kallas Galgön då detta under medeltiden var en en avrättningsplats där brottslingar hängdes. En juninatt varje år återuppstår de avrättade, dinglandes i repen, svarta i ansiktet och med blodsprängda ögon. Är det någon som vet mer om denna plats så får ni gärna ta kontakt!

Det finns en hemsökt avrättningsplats utanför Vendelsvarv som ligger på gränsen mellan Uppsala och Tierps kommun. Vendelsvarv ligger på Uppsalaåsen cirka 4 kilometer söder om Månkarbo i en spetsformad kil längst norrut i Uppsala kommun. Här sägs det att man ibland kan se huvudlösa vålnader dansa omkring vid vägkanten. Ni som har körkort, hur skulle ni hantera en sådan syn?

Apropå dansande spöken så kan man Natten mellan den 8 och 9 november se vålnaderna av de som halshöggs vid Stockholms blodbad dansa nedför Kåkbrinken i Gamla Stan. Om det regnar den natten sägs det att blod rinner ned för backen...
Affiliator.com

1 kommentar:

  1. Till att börja med är jag gammal taxichaffis i östhammar med omnejd och har många ggr hämtat och lämnat skolbarn i trakterna du nämner; typ elvisjö, valö, stummelbol och draknäs... skulle vara kul om du visste/fick mer info om händelser eller exakta platser där i kring... Även vendelsvarv låter mkt intressant!!! MVH // Mattias forsmarksbruk@hotmail.com

    SvaraRadera